
Vanlige feil som saboterer seo strategien
Du har brukt utallige timer på å optimalisere nettsiden din for søkemotorer, men resultatene lar vente på seg. Du spør deg selv: Hvorfor fungerer ikke min SEO-strategi? Dette er et spørsmål som plager mange bedrifter i dagens digitale landskap. Vi har undersøkt de syv vanligste fallgruvene som kan sabotere dine SEO-forsøk og tilbyr konkrete råd for å komme tilbake på sporet.
SEO Grunnlag Sviktet
Mange undervurderer verdien av å ha et solid SEO fundament. Mangler det grunnleggende, er det ingen strategi som kan skaffe trafikken. Er du sikker på at URL-strukturen er optimal? Har du sjekket metadata og at alle dine tittel tags er fylt ut? Undersøkelser av flere verktøy for SEO analyse avslører ofte at mange nettsider går glipp av basale SEO-elementer. Feil kan lett overses, spesielt hvis SEO arbeidet er overlatt til ufaglærte.
Din bedrift fokuserer kanskje på utdaterte eller irrelevante søkeord. En fersk undersøkelse publisert i Digital Marketing Now magasinet viser at over 50% av markedsførere sliter med å identifisere de riktige søkeordene som kan tiltrekke deres målgruppe. En for dårlig utført søkeordsanalyse vil resultere i lavere organisk trafikk. Lær deg heller å analysere søkevolum fra din målgruppe ved hjelp av moderne søkeord verktøy. En oppdatert SEO strategi burde undersøke langhale-søkeordene for akkurat ditt domene.
Lenkebygning Ignorert
"Autoritet" er viktig i SEO-sammenheng, det oppnår man blant annet ved å være vert for kvalitetsartikler på sin nettside. Et nettverk av pålitelige lenker, såkalte backlinks, signaliserer tillit til søkemotorene. Har du ikke gjort din linkbygging på en god måte, forblir innholdet ditt uten for besøkende og under prioritet hos søkemotorene. En studie utført av "SEO Pros" pekte på at nettsider som manglet en effektiv linkbyggingsstrategi presterte betraktelig dårligere i søkerangering enn sine konkurrenter. Bruk et backlinks verktøy og legg en ny linkstrategi, hvor fokus er kvalitets backlinks!
Innhold under kiritikk
Kvalitet trumfer alltid kvantitet når det kommer til innholdsmarkedsføring. I dagens medievirkelighet bombarderes nettbrukere med millioner av artikler på en daglig basis. De klikker vekk tekst uten substans. Unngå det samme for din side, og lag gode SEO optimaliserte artikler! Bruk søkeords-verktøy for å identifisere hva målgruppen din faktisk lurer på! En spørreundersøkelse nylig publisert på LinkedIn konkluderte at mangel på engasjerende, verdifullt innhold er årsaken til en stor del av de mislykkede markedsføringsstrategiene. Gjør det gøy for den besøkende å lese eller oppleve din content ved hjelp av ulike virkemidler som animasjoner, video, grafer etc! En content-audit vil forhåpentligvis hjelpe deg se hvor forbedringer må settes inn.
Er nettsiden din treig? Stadig mer forskning på nettaviser verden over konkluderer at sidehastighet er viktig. Verdens nettbrukere er utålmodige. Om siden din ikke laster fort nok eller fungerer like dårlig på mobil, stikker brukerne av før du rekker å fortelle hva du holder på med. Før Google startet å vekte for mobil i sine rankings, var et responsivt design luksus. I dag er mobilvennlig nettside en basis! Mange studier utført blant SEO-eksperter fremhever hastigheten til nettsider som et kritisk element i algoritmen til Google, noe som understreker betydningen av å optimalisere nettsider for en optimal opplevelse, spesielt på mobilenheter.
Tekniske Mangler
Under overflaten kan det lure problemer du aldri hadde hørt om dersom du aldri har analysert den tekniske biten i en nettside. Det viser seg ofte at de tekniske manglene er en grunnleggende faktor på at “Hvorfor fungerer ikke SEO-strategien min”. Her skal vi være litt nøye og sjekke flere SEO relaterte problemer som om Googles Crawl-system oppdager dine sider? Har du en sitemap? Kan søkemotorene forstå at nettsiden er der? Du vil kanskje be om et teknisk SEO audit.
I 2022-undersøkelsen som “Search Engines Magasine” gjorde, spurte de ulike digital markedsføringseksperter om hva er deres største utfordring, og nesten samtlige nevnte den endringene algoritmene gjorde, i tillegg til at man alltid var i endring med nye konkurrenter, så et kontinuerlig forbedringsarbeid med søkemotoroptimalisering (SEO) var et viktig element i strategien deres. Undersøkelsen konkluderte med at “Et langtidsperspektiv er nøkkelen. Det tar ofte måneder, til og med år før SEO-strategier genererer solid resultat”. I de fleste tilfeller kreves tålmodighet. Gi aldri opp før du har gått veien opp til toppen! Det vil nok vise seg å bli en suksess til slutt!